Personen vervoer

De “Geldersch Overijsselse Lokaal Spoorweg-maatschappij” (G.O.L.S.) opent in juli 1885 de ruim 18 kilometer lange spoorlijn Doetinchem – Ruurlo. Doelstelling was om dit gebied mee te laten profiteren van het door Koning Willem I opgang gezette proces tot verbetering van verbindingen en vervoer, met het doel de economie te versterken in alle delen van Nederland. De aansluiting van Zelhem op het landelijk netwerk vond plaats met het doel om zowel richting Twente als richting Arnhem optimaal  gebruik te kunnen maken van goede verbindingen. Richting Arnhem verliep over het nog bestaande tracé via Didam en Zevenaar.

In Ruurlo maakt de spoorwegmaatschappij gebruik van het bestaande station aan de lijn Zutphen – Winterswijk van de “Nederlandsch Westfaalse Spoorwegen-maatschappij” (N.W.S.). Het emplacement is dat jaar uitgebreid met extra sporen en een derde perron.

Het personenvervoer vond plaats met de stoomtrein ‘Bello’. Hier een technische tekening van deze locomotief:
image

In de beginperiode werd veelvuldig geadverteerd en men had al een retourte Zelhem – Amsterdam voor f. 1,50.

9 augustus 1890

9 augustus 1890

Tot de opheffing van het personenvervoer in 1937 had de trein ook een grote rol in het sociaal-culturele leven van de Zelhemmers.

De Zelhemse schoolkinderen ontdekten via ‘Bello’ de wereld. Zo gingen ook de leerlingen van de scholen uit de buurtschappen Halle-Nijman in juli 1928 en uit de Wittebrink in juli 1931 met de trein vanaf station Zelhem naar Amsterdam.

image image

 

image

image

image

Zelhem werd ‘op de kaart gezet’ door een zeer actieve plaatselijke V.V.V. ondernemers konden daar van profiteren. Mooi voorbeeld is deze ansichtskaart van “De Spijkhorst” gelegen in de korenvelden en bereikbaar per trein.

image

In latere jaren kwam Sinterklaas jaarlijks per trein (Sik) aan en werd door honderden mensen verwelkomd.

imageimage

De treindienst wordt net als op de andere GOLS-lijnen uitgevoerd door de Hollandsche IJzeren Spoorweg-maatschappij” (H.S.M.). Het reizigersvervoer op deze verbinding wordt in mei 1937 opgeheven. Bij het afscheid van het station Zelhem was er veel belangstelling van inwoners en notabelen.

image

image

image

image

 

image

 

 

De G.T.W. stond al klaar om het personen vervoer over de weg over te nemen.

image